8.2.2014 Naisten Korisliigassa helsinkiläisjoukkue ToPo voitti vieraissa Äänekosken Huiman 71-83 (35-42). ToPon pallonliike hyökkäyspäässä ja ajoittain erinomainen puolustuspelaaminen toimivat voiton avaimina.

ToPon "Vennu" Hölttä nakkasi 5 kolmosta Huimaa vastaan Äänekoskella. Kuva: Tytti Nuoramo.
ToPo maksoi kalavelkoja viime viikolta, kun Huima kävi puolestaan viemässä pisteet Töölön Kisahallissa. Lauantai-iltana helsinkiläiset olivat kuitenkin alusta lähtien terävinä ja edellispelissä 37 pistettä heittänyt Huiman Brandi Davis pidettiin kurissa topolaispuolustuksella.
Kymmenen pisteen johdon ensimmäisen neljänneksen päätteeksi kerännyt ToPo piti johtonsa loppuun saakka. Kotijoukkue kävi parhaimmillaan kahden pisteen päässä kolmannella neljänneksellä.
- Me olimme tänään puolustuksessa parempia kuin Helsingissä. Eikä kyllä Äänekoski kovin hyvin heittänytkään, ToPon päävalmentaja Kari-Pekka Klinga kommentoi ÄKS:lle.
Ahlee Robersonin ollessa poissa kokoonpanosta ToPolta nousivat esiin Venlakaisa Hölttä (23/6) ja Vilma Kesänen (18/3/5 syöttöä). Tammikuun pelaaja Niina Laaksonen teki 10 pistettä ennen virhetilin täyttymistä.
Huiman ykkönen oli Lonniya Bragg (18/18). Vierasjoukkueen puolustuksen kynsissä ollut Davis (17/4/4 syöttöä/4 riistoa) ei osunut heitoissaan omaan tapaansa, mutta keräsi kuitenkin monipuoliset tilastot.
Suomen tyttöjen maajoukkue suuntaa Ruotsin Södertäljeen huomenna 25.6. alkaviin Pohjoismaiden mestaruuskisoihin. Turnauksen järjestäjämaan Ruotsin kalenterissa häämöttävät elokuiset EM-kisat ovat jo ensimmäisen päivän osalta loppuunmyydyt, mikä kertoo koripallon ja naisten urheilun vahvasta vetovoimasta länsinaapurissa.
Suomen MU18-maajoukkue käynnisti Nordic Championship -turnauksensa voitokkaasti kukistamalla Norjan lukemin 90–77. Vaikka ottelu pysyi pitkään tasaisena ja Norja nousi vielä päätösjakson alussa rinnalle, Suomi ratkaisi kamppailun edukseen vahvalla puolustus- ja levypallopelaamisellaan.
Suomen 18-vuotiaiden poikien maajoukkue käynnistää kesän maajoukkueurakkansa huomenna Ruotsin Södertäljessä pelattavissa Pohjoismaiden mestaruuskisoissa. Turnauksen avausottelussa vastaan asettuu Norja.
Susijengin valmistautuminen kohti keskikesän MM-karsintaikkunaa jatkuu tänään maanantaina Helsingin Mäkelänrinteen Urhea-hallilla. Alkukesän Open Gym -viikkojen jälkeen Susijengi on tiivistynyt 24 pelaajan leiritysryhmäksi kansainvälisen tason eturiveineen.
Suomen Koripalloliitto on valinnut 16-vuotiaiden tyttöjen maajoukkueen Kisakallion leirille, joka pidetään 23.-26.6.2026. Leirille on kutsuttu seuraavat henkilöt.
Viime kaudella Trefl Sopotin Puolan cup-mestaruuteen valmentanut Mikko Larkas, 44, vaihtaa seuraa. Susijenginkin valmennusjohtoon pitkään kuulunut Larkas siirtyy päävalmentajaksi Unkarin suurseuraan ja kestomenestyjään Szolnoki Olaj’hin.
Susijengin kulmakiviin lukeutuva Mikael Jantunen päätti pitkän kautensa Turkin mestaruusjuhliin juhannusaattoiltana, kun hänen edustamansa suurseura Fenerbahce kaatoi Besiktasin neljännessä finaaliottelussa 75–77 (45–40). Täydellistä työtä kahden pisteen heitoissaan tehnyt Jantunen viimeisteli finaalissa 12 pistettä.
Suomen Koripalloliitto on valinnut 15-vuotiaiden poikien maajoukkueen Kisakallion leirille, joka pidetään 15.-17.7.2026. Leirille on kutsuttu seuraavat henkilöt.
Suomalaisen 3x3-koriksen kesä saa näyttävän jatkon, kun 3x3 SM-kiertue saapuu Helsingin Narinkkatorille lauantaina 27. kesäkuuta. Keskelle pääkaupunkia rakennettava kenttä tarjoaa ainutlaatuiset puitteet vauhdikkaalle 3x3-koripallolle, jossa kohtaavat maan parhaat pelaajat ja nousevat tähdet.
Euroopan parhaat mittelevät Espoon Metro Areenalla 17.-20.6.2027, kun Suomi emännöi yhtä neljästä EM-kisojen alkulohkosta.