Viikonlopun aikana käytiin läpi Koripalloliiton kehitysjohtajan johdolla ajatuksia liiton ja seurojen välisestä yhteistyöstä seuratoiminnan kehittämisessä. Kehitysjohtaja Juha Huusko painotti, että vain yhteistyöllä saamme nostettua toiminnan laatua ja kehitettyä seuroja.
Vierumäellä järjestettiin samanaikaisesti viiden tyttöikäluokan maajoukkueleiri, jota valmennuspäälliköt pääsivät myös seuraamaan. Jarmo Dementjeffin johdolla käytiin läpi pelaajatestausta. Ilpo Rantanen valotti joukkueen vuosisuunnitelman tekemistä.
Henrik Dettmann taas kertoi huippukoripallon vaatimuksista ja korosti seurojen ja maajoukkueiden yhteistyön olevan avainasemassa pelaajia kehitettäessä.
Lauantai-aamu alkoi tavaksi tulleilla osallistujien kuntotesteillä. Valmentajien ja seuraihmisten jaksaminen sekä hyvinvointi ovat tärkeä osa seuratoiminnan kehittämistä.
Monet olivat parantaneet edellisen vuoden tuloksia, mutta osalle palautteet olivat jyrkkiä. Hyvä fyysinen kunto lisää jaksamista, vähentää sairastelua ja helpottaa stressin hallintaa. Viesti oli selkeä: itsestään on pidettävä parempaa huolta.
Viikonlopun yksi pääteemoista oli ”vastuu koripalloilevasta nuoresta”. Koripalloliiton kouluttaja Pekka Lund herätti osallistujat pohtimaan seuran ja valmentajien vastuuta lapsista ja nuorista. Provokatiivinen alustus antoi pohdinnan aihetta aina illan päivällispöytiin asti.
Koripalloliitto esitteli samalla uutta ”Kasvattava koripallo-ohjaaja” -kurssiaan, jonka on tarkoitettu kaikille ohjaajille ja valmentajille avuksi kasvun ohjauksen problematiikkaan. Viimeisenä päivänä Humu Jürisson toi vielä esille seuratoimintaa valmentajan näkökulmasta ja Marjo Kilpinen esitteli Pyrinnön Naperopallokoulua.
Loistavien alustajien lisäksi suuri anti valmennuspäällikköpäivillä oli seurojen välinen vuorovaikutus. Kahden vuorokauden aikana ajatuksia jaettiin aina aamuvarhaiseen asti. Jo perinteiseksi muodostuneet kohtaamiset – toukokuun valmennuspäällikköpäivät ja joulukuun seurajohdon päivät – ovat avainasemassa koripalloilun eteenpäin viemisessä Suomessa.
Tällä kertaa paikalla oli 31 seuraa, joissa pelaa 51 % suomalaisista junioripelaajista. Toivottavasti saamme taas joulukuussa ison joukon Vierumäelle ja nostamme prosenttilukua vähintään 60:een. Merkitsethän päivämäärät jo kalenteriisi. Seurajohdon seminaari järjestetään 2.-3.12.2006 Vierumäellä. Tervetuloa mukaan!
Mukana olleet seurat:
EBT, Elannon Isku, HNMKY, KaaRo, KaPo, KaU, Kataja, Korihait, Kouvot, LaNMKY, Linkki, LoU, Mesuca, OrJy, ONMKY, Pantterit, Porvoon Tarmo, PuHu, SBG, Sykki, TaNMKY, Tapiolan Honka, TikS, ToPo, TuRi, Ura Basket, WB, Visa-Basket ja Äänekosken Huima
Viikonlopun materiaalit on tilattavissa sähköpostilla. Ole halutessasi yhteydessä Marika Vilaseen marika.vilanen@koripalloliitto.fi
Viikonlopun materiaalit:
- Harjoittelun vuosiohjelmointi – Ilpo Rantanen
- Pelaajatestaus – Jarmo Dementjeff
- Seuratoiminnan tukeminen – Juha Huusko
- Toiminnanjohtajan tilannekatsaus – Markku Salmikivi
- Valmentajan näkemys – Humu Jürisson
- Vastuu koripalloilevasta nuoresta – Pekka Lund