Lohkovoittajan päänahka jäi 16-vuotiaiden tyttöjen käpälään

EM-kisojen ylempi jatkosarja ei olisi voinut saada suomalaisittain parempaa alkua 16-vuotiaiden tyttöjen arvoturnauksessa Italian Chietissä. Alkulohkonsa voittanut Bosnia-Herzegovina ja Suomi päättivät varsinaisen peliajan tasatulokseen, jonka jälkeen Suomi hallitsi jatkoaikaa ja pääsi 45 minuutin uurastuksen jälkeen juhlimaan voittoa luvuin 75-81 (69-69, 29-35).

– Lohkovoittajan päänahka maistuu aina mansikalta, 16-vuotiaiden tyttöjen apuvalmentaja Pasi Salervo naureskeli tiukan kamppailun jälkeen.

Bosnia otti ottelussa varhain komennon jättäen Suomen muutaman pisteen päähän. Erityisesti kisojen korikuningatar Matea Tavic (29/3) oli täysin pysäyttämätön 1-1-tilanteissa. Suomesta tuleen vastasi Lotta Richter (23/3/3 riistoa), joka yltyi huikeaan vireeseen ennen taukovihellystä.

Bosnia yritti irtiottoa ottelun toisella kymmenminuuttisella, mutta Saara Väre (11/1) osui kahdesti perättäin kolmen pisteen kaaren takaa ja käänsi voimasuhteet Suomen eduksi. Suomi eteni puoliajalle kuuden pisteen johdossa. Tauon jälkeen Suomi kasvatti piste-eron vielä kahdeksaan.

Kolmannella kymmenminuuttisella ottelun tahti muuttui. Suomalaishyökkäys sortui lukuisiin pallonmenetyksiin, jolloin Bosnia pääsi hiipimään rinnalle. Ahdinkoa ei helpottanut Lotta Richterin viides virhe varsinaisen peliajan lopussa. Suomen pelastavaksi enkeliksi nousi Vilja Kesänen (24/3/4 riistoa), joka veivaili ilmiömäisiä koreja bosnialaispuolustuksen keskeltä.

– Hetken aikaa näytti pahalta, mutta sitten saimme Bosnian ongelmiin vaihtelemalla puolustusmuotoja. Samaan aikaan Vilja Kesänen nousi hienosti esiin ja jatkoi siitä, mihin Lotta Richter päätti, Salervo huokasi.

Jatkoajalla Suomi jätti väsyneen Bosnian lopullisesti selkänsä taakse.

– Bosnialta ei pahemmin sosiaaliminuutteja herunut. Aloitusviisikon pelaajista neljä pelasi täydet 45 minuuttia. Viideskin olisi yltänyt samaan minuuttimäärään, jollei olisi saanut virhetiliään täyteen, selvitti Salervo.

Suomi jälleen parempi levypalloissa

Richterin, Kesäsen ja Väreen lisäksi Laura Saarinen (14/16) pelasi jälleen kerran vahvasti ja osoitti kuuluvansa kisojen pitkän pään eliittiin. Suomi vei Saarisen johdolla levypallot 38-30, joista hyökkäyspäässä peräti 15.

– Vaikka pari pelaajaa nousikin erityisesti esille tärkeillä hetkillä, kyllä tämä oli jälleen koko jengin voitto, Salervo korosti.

– Pelasimme keskimääräistä isommassa hallissa tänään. Tunnelma oli kohdallaan, kun väkeä ja meteliä oli ihan kivasti ja kaiken lisäksi tästä tuli jatkoaikamatsi. Ollaan itse kukin aika tärinöissä tämän jälkeen, jatkoi Salervo.

Suomi hävisi alkusarjan ottelunsa Italialle ja Slovenialle, joutuen täten aloittamaan jatkosarjan kahden tappion takaa. Mahdollisuudet päästä neljän parhaan joukkoon muuttuivat Suomen osalta enää teoreettisiksi, kun Slovenia voitti Kroatian. Salervon mukaan Suomi taistelee kuitenkin viidennestä sijasta kynsin ja hampain.

– Sitä lähdetään tosissaan tavoittelemaan. Tänään joukkue osoitti taas pystyvänsä hakemaan voiton, vaikka välillä näyttäisi pahalta.

EM-jatkosarja jatkuu Suomen osalta huomenna Portugalia vastaan.

Bosnia-Herzegovina (16-vuotiaat) – Suomi (16-vuotiaat) 75-81 (69-69, 29-35), tyttöjen B-divisioonan EM-kisojen ylempi jatkosarja, Chieti (Italia) 31.7.2007

Lausti Jenny 0/1
Kilpijärvi Mirka 0/0
Richter Lotta 23/3/3 riistoa
Mäkitalo Anni 5/4/3 syöttöä
Väre Saara 11/1
Iiskola Evita 0/0
Heino Linni 0/0
Kesänen Vilja 24/3/4 riistoa
Salmio Julia 4/9/4 riistoa
Saarinen Laura 14/16
Koivunen Janniina 0/1
Mitikka Lotta 0/0