Romania kaatui roimasti, Suomen 16-vuotiaat tytöt mitalipeleihin

16-vuotiaiden tyttöjen B-divisioonan EM-kisoissa Suomi tulee pelaamaan mitaleista, kun Sudenpennut pilkkoi Romanian puolivälierissä 77-54 (44-29).

Sudenpennut tuuletti tiukkaa voittoa Valko-Venäjästä. Kuva: FIBA

Suomalaiset tarrasivat kiinni tahtipuikkoon jo avausneljänneksellä, mutta puoliajan lähentyessä ero alkoi kasvamaan. Vauhdikas ensimmäisen puoliajan lopetus antoi vauhtia kolmannelle neljännekselle, kun Sudenpennut ravasi 15-0-juoksun, jolla ero venyi yli kahdenkymmenen.

– Kolmanteen neljännekseen olen äärimmäisen tyytyväinen, ensimmäinen puoliaika oli hyvää tekemistä ja viimeinen meni vähän pelailuksi, Suomen päävalmentaja Jussi Räikkä kertoi.

Romania oli pinteessä Suomen puolustuksen kanssa. Kuvassa Telma Hakala. Kuva: FIBA

– Tämä oli meidän tavoiteportaissa toinen askel eli ensimmäinen pakkovoittopeli. Nyt sitten yritetään selviytyä sellaiseen tilanteeseen, että lähdemme kotimatkalle mitali kaulassa.

Suomen onnistujiin kuuluivat Teresa Seppälä (12/5), joka piti Suomen pelissä kiinni alkutahmeuden aikana heittäen Sudenpentujen ensimmäiset kymmenen pistettä. Vähemmillä minuuteilla taas erottui Liisa Taponen, joka väänsi reilussa kolmessa minuutissa kuusi pistettä ja neljä levypalloa.

– Siinä vähän lämmiteltiin Liisaa Kreikkaa varten. Katsotaan, että ketä Kreikka pistää kentälle ja jos sieltä tulee Liisan pelaaja, niin Liisa on valmis.

Kati Ollilainen kuului Suomen tehovitjaan. Kuva: FIBA

Yli kymmenen pisteen Seppälän kanssa pääsivät Janette Aarnio (15/6/3 syöttöä), Alexandra Ailus (12/1) ja Kati Ollilainen (10/4/5 syöttöä).

Suomi saa vastaansa huomenna välierissä Kreikan, jota vastaan valmistavalla jaksolla Suomi pelasi kaksi ottelua sekä Ateenassa että Kisakalliossa. Jokainen harjoitusmaaotteluista päättyi Kreikan niukkaan voittoon.

Lisätietoja: Ottelutilastot