EuroBasket 2025 Tampere -kisoissa liikuttiin hiiliviisaasti

Kaikenlaisten tapahtumien suurin yksittäinen päästökuorman aiheuttaja on aina liikkuminen. WWF-vastuullisuusmerkin saanut koripallon EM-kisat kuitenkin pureutui tarkasti tämän haasteen ratkaisuun.

Joukkueiden bussikuljetuskilometrejä syntyi poikkeuksellisen vähän, koska joukkuehotellit, harjoitushalli ja Nokia Arena sijaitsivat hyvin lähellä toisiaan. Kuva: Ville Vuorinen

— Panostimme esimerkiksi laajasti julkisen liikenteen käyttöön. Kaikissa kisojen pääsylipuissa oli matkustusoikeus julkisissa liikennevälineissä. Myös eri ryhmät, kuten kisojen vapaaehtoiset ja koko kansainvälinen kisaorganisaatio saivat Nysse-kortin työpäivien ajaksi, EuroBasket 2025 Tampere -kisojen vastuullisuus- ja vapaaehtoispäällikkö Jaana Helminen kertoo.

Myös Nokia Arenan sijainti tukee julkisen liikenteen käyttöä. Rautatieasemalta ja linja-autoasemalta on vain muutaman sadan metrin kävelymatka Arenalle ja bussit ja raitiovaunut kulkevat aivan Arenan viereen. Lisäksi Arenalla on sähköautojen latauspisteitä niin kisaorganisaation ajoneuvoille kuin yleisön autoille.

Koripallon EM-kotikisoihin oli helppo tulla kauempaakin ja päästä julkisilla kotiin pelin jälkeen. VR lisäsi myyntiin ylimääräisiä vuoroja Tampereelta Helsinkiin klo 23.59 jokaisena pelipäivänä. Lisäksi junissa oli varauduttu lisävaunuihin. Myös OnniBussi järjesti faneille edullisen ja helpon tavan matkustaa kisapaikalle ympäri Suomen. Lisäksi pelipäiville oli erikoisyövuoro Tampereelta Helsinkiin.

Logistiikassa huomioitava tarkka suunnittelu

Vaikka yleisön liikkuminen onnistui kätevästi julkisilla, tämän kokoisessa tapahtumassa liikutetaan myös tavaroita, kansainvälistä kisaorganisaatiota ja tuomareita.

Suuremmat logistiikkakuormat pakattiin hyvin tarkasti ja matkat pyrittiin suunnittelemaan mahdollisimman tehokkaiksi.

— Hyödynsimme älykästä logistiikan ja kuljetusten suunnittelua, kun materiaaleja kuljetettiin muista kaupungeista Tampereelle, Helminen kertoo.

Monet kisojen kumppanit ja alihankkijat käyttivät vähäpäästöisiä ajoneuvoja erilaisiin kuljetuksiin. Esimerkiksi kisojen IT-kumppani käytti aina palveluja tarjotessaan ainoastaan täyssähköisiä ajoneuvoja.

— Suurempiin kuljetuksiin Espoon ja Tampereen välille emme ikävä kyllä saaneet päästötöntä tai vähäpäästöistä kalustoa. Kyseisiä ajoneuvoja on toistaiseksi vähän ja niiden vuokraaminen yksittäiseen tapahtumaan – vaikka suureenkin – on liian kallista, harmittelee Helminen.

Myös joukkueiden kuljetukset hoidettiin perinteisillä busseilla. Päästöjä ei kuitenkaan syntynyt niin paljon kuin monissa muissa isoissa kisoissa, sillä joukkuehotellit, harjoitushalli ja Nokia Arena sijaitsivat hyvin lähellä toisiaan.

 – Meillä joukkueiden bussikuljetuksia kertyi vain 26 km päivässä per joukkue. Se on todella vähän, muistuttaa Helminen.

Kisojen vastuullisuusteema sai huomiota myös Aamulehdessä. Kuvassa vastuullisuus- ja vapaaehtoispäällikkö Jaana Helminen. Kuva: Timo Marttila / Aamulehti

Kuskien ammattitaito yhtä tärkeää kuin hybridiautot

Erotuomareiden ja vieraiden kuljetuksiin kisaorganisaatiolla oli käytössään hybridi-henkilöautoja ja minibusseja sekä yksi pakettiauto tavarakuljetuksia varten.

— Autoja oli käytössä yhteensä 15 kappaletta ja niistä 65 % oli hybridi-autoja, kertoo kuljetustiimin päällikkö Kari Aintila.

Hybridi-autojen saatavuus oli tärkeää, sillä EM-kisojen aikana ajokilometrejä kuljetustiimille kertyi yli 20 000 km.

– Laskin, että ajosuoristuksia kertyi noin 30 päivässä. Lähiliikenteen ajoja kertyi noin 3500 kilometriä. Helsinki-Tampere-väliä ajettiin yhteensä 44 kertaa, Aintila listaa.

Vapaaehtoisista koottu kuljetustiimi teki ajoittain ympäripyöreää päivää.

Oli tärkeää, että tiimin kaikki 25 kuljettajaa hallitsivat taloudellisen ajotavan. Hybridi-autoissa kyydin taloudellisuutta on helppo seurata, mutta Aintilan mukaan taitavat kuskit selviävät tästä ilman mittareitakin.

— Ammattitaitoinen kuski osaa ennakoida esimerkiksi liikennevaloihin lähestymisen ja välttää turhia kiihdytyksiä sekä jarrutuksia. Ja taloudellinen kyyti näkyy matkustajille aina mukavan tasaisena kyytinä, Aintila toteaa.

— Taloudellisuutta voi lisätä myös sillä, että tutustuu reittiin etukäteen. Näin säästetään sekä polttoainetta että aikaa, lisää kuljetustiimin kuljettaja Arttu Takala.

Vastuullinen ajotapa sisältää myös järkevän aikataulutuksen ja suunnittelun. On tärkeää miettiä, millainen auto sopii mihinkin kuljetustehtävään.

— On myös muistettava, että yksi lentokenttäkeikka — jos se suunnitellaan järkevästi ja turvallisesti, vie 5 tuntia (Tampere-Helsinki-Tampere). Se ei sisällä pelkkää ajoa, vaan siihen kuuluu myös palvelu. Otetaan asiakas vastaan ja pakataan ja puretaan matkatavarat, Aintila muistuttaa.

Myös Helminen painottaa ennakointia ja suunnitelmallisuutta.

– Tapahtumaorganisaation on aina syytä ymmärtää, että suunnittelemattomuus maksaa rahaa ja tuottaa ylimääräisiä päästöjä, sillä ennakoimattomat kyytitilaukset aiheuttavat resurssien turhaa väärinkäyttöä, koska käytössä on rajallinen määrä autoja ja kuljettajia. Kuljetusten ei siis voi ajatella toimivan kuin tavallisten taksipalveluiden.

Kuljetustiimin päällikkö Kari Aintila (vas.) jakamassa kuljetustoimeksiantoja kuljetustiimin kuskeille. Kuvassa Jerry Meriläinen, Pekka Koivisto ja Henri Björklund. Kuva: Samira Lee

Kokeneita vapaaehtoiskuljettajia ratin takana

Arttu Takala kuten monet muut kuljetustiimin kuljettajat omaavat aiempaa kuljetustaustaa. Esimerkiksi Takala on toiminut ammattikuljettajana 30 vuotta ja työskentelee nykyään liikenteenopettajana.

Ne, joilla aiempaa kokemusta ei ole, saavat hommaan asiaankuuluvan perehdytyksen.

— Ajokokemus on toki yksi kriteereistä, mutta yhtä merkittäviä ovat yhteistyötaidot sekä kokemus aiemmista isoista tapahtumista, Aintila kertoo.

Aintilalla itsellään on taustallaan pitkäaikainen kokemus raskaan ajoneuvon- ja linja-autonkuljettajana sekä asevelvollisten kouluttamisesta logistiikan alalla. Tapahtumiakin on miehelle kertynyt.

— Lahden MM-kisat vuonna 2017, Helsinki Horse Show vuosina 2017-2024 ja jääkiekon MM-kisat vuosina 2022 ja 2023… Näissä kaikissa toimin kuljetustiimin vetäjänä, Aintila listaa.

Monet vapaaehtoisina toimivat kuljettajat ovatkin olleet mukana monissa eri tapahtumissa. Helminen kiittelee heitä ammattitaidon lisäksi joustavuudesta ja hyvästä yhteishengestä.

– Näissäkin kisoissa oli mukana paljon vanhoja tuttuja aiemmista tapahtumista ja eri lajien parista. Ilahduttaa, että mukana on samoja ihmisiä kuin aiemminkin. Se kertoo ainakin minulle, että tulevat mukaan mielellään. Ja miksi eivät tulisi, sillä meillä on kisoissa aina hyvä fiilis!, Helminen summaa.