4.11.2005 Lappeenrannan NMKY varmisti jatkopaikkansa koripallon Euroopan Challenge Cupissa kukistamalla Keflavikin Islannissa myöhään torstaina pelatussa ottelussa numeroin 92–75 (52–47). Lappeenranta johtaa lohkoaan puhtaalla pelillä kolmen kierroksen jälkeen.
Haastajacupissa 16 parhaan joukkoon edennyt Lappeenranta ratkaisi Islannin ottelun lopullisesti edukseen kolmannella neljänneksellä, jonka se vei nimiinsä näyttävästi 28–6. Viimeiselle kymmenminuuttiselle lähdettiin jo vieraiden 27 pisteen, 80–53 -johdossa.
Pasi Riihelä jatkoi mallikkaita esityksiään heittämällä 26 pistettä ja ottamalla viisi levypalloa. Kentän kovin saldo syntyi hyvillä tehoilla. Riihelä upotti seitsemästä kolmen pisteen heitostaan viisi pussiin. Neljästä kakkosesta vain yksi livahti ohi, mutta viidestä vapaaheitosta ei enää sitäkään.
Riihelää säestivät jälleen tutut pelaajat, Matt Williams (17/6), Jussi Kumpulainen (14/3), Andre Foreman (10/6) ja Chanan Colman (7/3). Lisäksi pelintekijä Colmanin tilastoihin merkittiin hienot 11 koriin johtanutta syöttöä.
Yasin Merzoug täydensi vahvaa viisikkoa yhdeksällä pisteellä ja yhdellä levypallolla. Sääntöjen rajamailla pelanneen Keflavikin tehot lepäsivät kaksikon Adrian Henning (22/4)-Ajene Moye (17/12) harteilla.
Kotijoukkue oli odotettua vaisumpi kolmoskaaren takana saaden 11 heitosta vain kaksi sisään. Huomattavasti monipuolisempi Lappeenranta säkitti 12 kolmosta 40 prosentin tarkkuudella.
Kansainvälisillä ja kotimaisilla kentillä voittoputkessa oleva Lappeenranta kohtaa lohkon viimeisessä ottelussa ensi keskiviikkona BK Riikan Latviassa. Kotonaan jo Keflavikin kaatanut Riika on menossa toisena joukkueena jatkoon.
Tulevat vastustajat löytyvät D-lohkosta, jossa tilanne on kahden ottelukierroksen jälkeen täysin avoin. Ristiin pelanneilla tanskalaisella Århus Bakken Bearsilla, portugalilaisella CAB Madeiralla ja hollantilaisella EBBC Tulip Den Boschilla on jokaisella yksi voitto plakkarissaan.
Suomen 18-vuotiaiden poikien maajoukkue käynnistää kesän maajoukkueurakkansa huomenna Ruotsin Södertäljessä pelattavissa Pohjoismaiden mestaruuskisoissa. Turnauksen avausottelussa vastaan asettuu Norja.
Susijengin valmistautuminen kohti keskikesän MM-karsintaikkunaa jatkuu tänään maanantaina Helsingin Mäkelänrinteen Urhea-hallilla. Alkukesän Open Gym -viikkojen jälkeen Susijengi on tiivistynyt 24 pelaajan leiritysryhmäksi kansainvälisen tason eturiveineen.
Suomen Koripalloliitto on valinnut 16-vuotiaiden tyttöjen maajoukkueen Kisakallion leirille, joka pidetään 23.-26.6.2026. Leirille on kutsuttu seuraavat henkilöt.
Viime kaudella Trefl Sopotin Puolan cup-mestaruuteen valmentanut Mikko Larkas, 44, vaihtaa seuraa. Susijenginkin valmennusjohtoon pitkään kuulunut Larkas siirtyy päävalmentajaksi Unkarin suurseuraan ja kestomenestyjään Szolnoki Olaj’hin.
Susijengin kulmakiviin lukeutuva Mikael Jantunen päätti pitkän kautensa Turkin mestaruusjuhliin juhannusaattoiltana, kun hänen edustamansa suurseura Fenerbahce kaatoi Besiktasin neljännessä finaaliottelussa 75–77 (45–40). Täydellistä työtä kahden pisteen heitoissaan tehnyt Jantunen viimeisteli finaalissa 12 pistettä.
Suomen Koripalloliitto on valinnut 15-vuotiaiden poikien maajoukkueen Kisakallion leirille, joka pidetään 15.-17.7.2026. Leirille on kutsuttu seuraavat henkilöt.
Suomalaisen 3x3-koriksen kesä saa näyttävän jatkon, kun 3x3 SM-kiertue saapuu Helsingin Narinkkatorille lauantaina 27. kesäkuuta. Keskelle pääkaupunkia rakennettava kenttä tarjoaa ainutlaatuiset puitteet vauhdikkaalle 3x3-koripallolle, jossa kohtaavat maan parhaat pelaajat ja nousevat tähdet.
Euroopan parhaat mittelevät Espoon Metro Areenalla 17.-20.6.2027, kun Suomi emännöi yhtä neljästä EM-kisojen alkulohkosta.
WNBA:ssa Awak Kuier nähtiin ensimmäistä kertaa aloitusviisikossa tällä kaudella, kun Dallas Wings voitti hallitsevan mestarin Las Vegas Acesin 66-96 (37-56). Kuier pelasi 27 minuuttia ja tilastoi 7 pistettä, neljä levypalloa, kaksi riistoa ja kaksi torjuntaa.
Koripallotähden nimeä kantava harjoituskeskus suunnattaisiin erityisesti lasten ja nuorten harrastamiseen.